Preambul:

In vara lui 2008 eram intr-o excursie prin judetul Hunedoara, pe urmele bisericilor din tara Hategului. Cu rucsacul in spate vizitaseram Densusul si se facuse dupa-amiaza tarziu cand am luat-o la picior spre urmatorul sat, in speranta ca prindem la stop vreo masina care sa ne duca in Hateg (orasul), ca sa inoptam acolo la vreo pensiune. Pentru orice eventualitate aveam la noi si un cort. Dupa vreun kilometru pe drumul pustiu marginit cu nuci a inceput o ploaie torentiala. O ploaie de vara, am decis noi, care nu va dura mai mult de cateva minute. Ne-am adapostit sub unul din nuci. O ora mai tarziu, sub acelasi nuc, noi, rucsacii nostri si cortul in ambalajul lui eram uzi leoarca. Am luat-o prin ploaie si cand soarele scapara in spatele dealurilor din zona in culori de desktop de windows, am ajuns si noi in satul General Berthelot. Ne-am indreptat spre carciuma din centrul satului sa cautam cazare la vreun localnic si am aflat ca e ziua noastra norocoasa: in satul General Berthelot se afla un centru de studiu al oualelor de dinozauri pitici din Tara Hategului unde studentii Facultatii de Geologie isi fac vara practica. Si, pentru ca le-a fost mila de aspectul nostru plouat, ne-au oferit si noua un pat pentru o noapte in acest centru.
A doua zi de dimineata, cu rucsacii ceva mai uscati ne-am asternut iar la drum, cand la cateva sute de metri de locul unde inoptasem am gasit un palat turcoaz. L-am pozat, ramanand sa-l cautam in Lista Monumentelor Istorice la intoarcerea in Bucuresti.

palatul in 1899

Palatul din localitatea General Berthelot, fosta proprietate a generalului francez Henri Mathias Berthelot (figura importanta din Primul Razboi Mondial, cetatean de onoare al Romaniei si membru onorific al Academiei Romane) nu figureaza in lista monumentelor istorice. Iar palatul, aflat acum in posesia Academiei Romane, arata (atunci) dupa cum se vede.

Palatul a apartinut initial familiei Nopcsa, familie nobiliara de origine romana din Tara Hategului, mentionata inca de la 1367, al carui nume initial “Nopcea” (noaptea) s-a maghiarizat in timp devenind “Nopcsa”. Pe langa Farcadinul de Jos (actualul General Berthelot), familia Nopcsa a mai avut proprietati cu resedinte si in localitatea Nalat-Vad si Sanpetru din judetul Hunedoara... (continuarea pe monumenteuitate.org)