Comuna Cetatea de Balta (Kukullovar - Cetatea Tarnavei) se afla in jud. Alba, pe DJ 107, intre Tarnaveni si Blaj, pe malul Tarnavei mici. Rezonantele istorice ale localitatii sunt numeroase, mai multe puteti citi aici. Chiar si denumirea localitatii sugereaza existenta unei fortificatii, care, la prima vedere, ar putea fi asociata cu impunatorul castel de pe colina. Insa vechea cetate nu mai este vizibila azi iar ruinele ei nu se afla sub castel, ci la Sud-Vest de acesta, pe un teren viran. Teoria suprapunerii celor doua cladiri a circulat o vreme in literatura de specialitate. Mai multe, aici.


Cetatea de balta la Ridicarea Iozefină (1769-1773)


Actualul castel dateaza de la sfarsitul sec. al XVI-lea – prima jumatate a sec al XVII-lea. Anul exact al constructiei, la fel ca si beneficiarul, este incert. Constructia se incheie jurul anului 1624, cand domeniul ii apartinea lui Stefan Bethlen, fratele principelui Transilvaniei, Gabriel Bethlen. Acesta a adus castelul la forma sa renascentista, vizibila si in prezent... (continuarea pe monumenteuitate.org)

9 Comentarii

Rudi a spus…
E bine de stiut ca mai sunt castele renovate care au si un viitor, nu doar un trecut.
Anonim a spus…
E bine de trecut in circuitul oricarui turist roman sau strain
Unknown a spus…
Desi am rugat sa imi trimiteti detalii despre posibilitatea de a vizita castelul Bethlen - Haller, nu am primit nici un raspuns de la dvs.
Sunt interesat sa stiu care este posibilitatea de a vizita acest castel

Stiu ca nu este in circuitul turistic obisnuit, stiu ca este un domeniu privat si apartine cumva de podgoria de la Jidvei, dar daca tot ati lasat o adresa de email ptr a fi contactati nu inteleg de ce nu putem avea un dialog
Monumente Uitate a spus…
V-am trimis răspunsul la scurt timp după ce ne-ați scris și l-am trimis din nou azi, după cel de-al doilea mail. De fiecare dată am primit imediat: Delivery to the following recipient failed permanently. Ne puteți da, vă rugăm, altă adresă la care să vă scriem?
Monumente Uitate a spus…
Am rezolvat, mailul ar trebui să ajungă imediat la dvs.
Kamellia a spus…
Din pacate nu se poate vizita... e foarte bine ca s-a renovat!
AsT a spus…
Cine stie ce bastan a revendicat acest castel ... nici macar nu este semnalizat am fost in trecere pe langa castelul acesta am urcat pana acolo insa din păcate nu se poate vizita dar dupa cum se vede nici pe net nu apar poze cu interiorul careului ma intreb daca a fost vizitat de cineva
Monumente Uitate a spus…
Imagini din interior gasiti aici: http://monumenteuitate.org/ro/monument/79/Cetatea-de-Balta-Bethlen-Haller#.VA9Jj_mSySo

De asemenea, gasiti si un text mai amplu de unde puteti afla istoria recenta a castelului.
Unknown a spus…
Salut,

doresc si eu detalii despre posibilitatea de a vizita castelul Bethlen-Haller.

Multumesc,
claudia